DEMONSTRATIONER I DEIR ez-ZOUR

Idag har vi åkt vidare till Syrien och Deir ez-Zour. Vi åkte privat buss från hotellet i Turkiet till gränsen. Där fick vi gå över. Sedan hade vi en lång väntan, ca 2½ timme. De skrev av alla passen och han som skrev var inte speciellt snabb. Sedan gick tydligen strömmen också ett par gånger.
Vi åkte sedan public buss till Deir ez-Zour. En resa på ca 2½ timme. Bussen var bekväm med stora säten. Vi fick vatten, the och kex. Det ser mycket fattigt ut längs vägen och glest mellan byarna.  Det är kontroller överallt.  Pass, listor osv.  Allt skall visas..
När vi kom fram till Deir ez-Zour  (fredag 22/4) var där demonstrationer.  Vi åkte taxi från busstationen till hotellet.  Det var meningen att vi skulle äta på stan men Santiago ordnande hämtmat, som vi åt i hotellets frukostmatsal. Vi gick inte ut den kvällen. På TV såg vi att det varit stora demonstrationer lite här och var i Syrien.  På lördagen såg vi på TV att ca 120 människor dödats de senaste 2 dagarna. Vi får väl se hur det fortsätter, om demonstrationerna och våldet trappas upp eller upphör.